Välkommen på Styrelsedagarna 2019!

Den 5–6 oktober ordnas Styrelsedagarna på G18 i Helsingfors. Helgen kommer att bjuda på fortbildning, information, inspiration och nya kontakter i ditt förtroendeuppdrag.

Temat för Styrelsedagarna är förändrat engagemang. Hur fångar vi engagemanget och utvecklar våra organisationer mot en hållbar framtid? De finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna är tillsammans en stark och modig vägvisare för medborgarsamhället i Finland. På Styrelsedagarna får du möjlighet att reflektera över ditt förbunds plats i en större helhet.

Svenska studieförbundet och Svenska folkskolans vänner erbjuder förtroendevalda på förbunds- och centralorganisationsnivå möjlighet att träffa andra som också leder ett förbund. Under Styrelsedagarna får ni möjligheten att nätverka, ventilera gemensamma utmaningar och konkret fortbildning i ert ansvarsfulla uppdrag.

Vi bjuder på program och mat för Svenska studieförbundets medlemsorganisationer.

Det är även möjligt att ordna styrelsemöte på lördag förmiddag eller söndag eftermiddag, vi ordnar ett mötesutrymme till er och bjuder på möteskaffe. Förbund som vill hålla styrelsemöte kan boka utrymme här.

Anmälningstiden går ut den 30 augusti. Anmäl dig här.

Styrelsedagarna kommer att bjuda på mycket innehåll. Se till att din organisation hänger med! Läs programmet nedan.

Styrelsedagarna har fått bidrag från Svenska kulturfonden.

Praktisk information om Styrelsedagarna

• Resor och övernattning får du själv (tillsammans med ditt förbund) ordna.
  • För styrelsemedlemmar i Svenska studieförbundets medlemsorganisationer kostar det inget att delta, men anmälan är bindnade. För avbokningar senare än 18 september fakturerar vi en no show-avgift på 150 euro.
  • Styrelsemedlemmar från övriga organisationer kan delta om det finns plats och får kort efter att anmälningstiden gått ut veta om de ryms med eller inte, deltagaravgiften är 150 euro per person.
  • Styrelsemöte i samband med Styrelsedagarna? Eftersom hela styrelsen är på plats kan ni slå två flugor i en smäll och ordna ett styrelsemöte under veckoslutet, på lördag förmiddag eller söndag eftermiddag. Vi bjuder på kaffe och ordnar mötesutrymme till alla som anmält här senast den 10 augusti: https://www.lyyti.in/bokastyrelsemote
  • En tillgänglig ingång finns via Georgsgatan 16 och det finns en hiss i huset. En tillgänglig toalett finns på tredje våningen. I festsalen finns en hörselslinga.
  • Assistenter, ledsagare och ledarhundar är välkomna. Vi utreder möjligheten att ha en skrivtolk på plats.
  • Ta gärna kontakt och berätta för oss vad du behöver för att Styrelsedagarna ska fungera för dig.

Frågor? Ta gärna kontakt!
Mari Pennanen
mari.pennanen@studieforbundet.fi

Anna-Karin Öhman
anna-karin.ohman@sfv.fi

Lördag 5 oktober

Förmiddag. Möjlighet att hålla eget styrelsemöte, boka utrymme här.

12.00-13.00 Lunch

13.00 Styrelsedagarna öppnas

Anna-Karin Öhman, sektorsansvarig för fri bildning och SFV:s studiecentral på Svenska folkskolans vänner och Mari Pennanen, verksamhetsledare på Svenska studieförbundet välkomnar till Styrelsedagarna.

13.15 Förtroendevalda i civilsamhället - att styra med ideologi

Ola Segnestam Larsson, forskare vid Ersta Sköndal Bräcke högskola (disputerad vid Åbo Akademi), inleder med strategiska frågor av central betydelse för valda och betalda ledare i civilsamhället, inklusive begrepp som särart, mervärde och ideologi. Är det viktigt för ideella organisationer att odla sitt annorlundaskap? Därefter fokuserar Ola på förtroendevalda och deras ledarroll i civilsamhället och ställer frågan om förtroendevalda styrande eller styrda. Föreläsningen ger förtroendevalda och styrelser strategiska ledarskapsverktyg för att möta framtidens möjligheter och utmaningar.

14.45 Kaffe

15.15 Aktuell forskning: Styrs vi av våra finansiärer?

Tomas Järvinen, vd för Folkhälsan utbildning, har nyligen disputerat med en avhandling om hur finansieringskällorna styr verksamheten vid kulturhus. Med många års erfarenhet som verksamhetsledare för FSU känner han väl till förbundsvärlden och kopplar bland annat till teorier och begrepp som institutionell teori, resursberoende teori och mission drift, när han lyfter fram olika framgångsfaktorer för organisationer att balansera mellan resursbrist och institutionellt tryck.

16.00 Förtroendeuppdraget i fokus

16.30 Arbetsvälmående

Anställda som mår bra och trivs i sitt arbete är en viktig resurs för varje organisation (som har anställda). Arbetsvälmående byggs upp tillsammans. Svenska studieförbundet och Psykosociala förbundet gjorde hösten 2018 en unik kartläggning av arbetsvälmåendet inom det finlandssvenska förbunden. Hur kan styrelserna dra nytta av denna information? Nonni Mäkikärki, verksamhetskoordinator på Psykosociala förbundet ger konkreta tips för hur styrelserna kan bidra till att stärka arbetsvälmåendet.

17.30 Slut för idag på G18

19.00 Middag och program på en restaurang i Helsingfors centrum

Söndag 6 oktober

9.00 Inledning

9.05 Paneldebatt: Om man skulle grunda ett förbund idag...?

Sätten som människor väljer att engagera sig har förändrats men strukturerna när det gäller de finlandssvenska förbunden ser lika ut nu som för femtio (eller hundra) år sedan. En del förbunds verksamhet blomstrar, medan andra för en sakta tynande tillvaro. Vilka är de trender och utmaningar vi bör beakta, och hur ska de finlandssvenska förbunden göra för att möta morgondagens samhälle och försvara sin plats där? Debatten leds av Kjell Herberts.

10.15 Kaffe och bensträckare

10.30 Styrelsemedlemmars ansvar och ställning

Att leda ett finlandssvenskt förbund är roligt, men även ansvarsfullt. Vilket ansvar har styrelseordförande och styrelseledamöter? Johan Bärlund, jur.dr, ekon.mag., professor och rektor vid Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet, rätar ut eventuella frågetecken och lyfter fram aspekter som även den mest garvade styrelsemedlem har nytta av att känna till.

12.00 Sammanfattning av Styrelsedagarna

Vägkost från Styrelsedagarna och tack för i år!

12.30-13.30 Lunch och hemfärd

Eftermiddag. Möjlighet att hålla eget styrelsemöte, boka utrymme här.

Anmälningstiden går ut den 30 augusti. Anmäl dig här.