Vad står Förbundsarenans logo för?

27.11.2019 kl. 11:47
NYHET. Då Svenska studieförbundet byter namn till Förbundsarenan presenterar vi den nya logon, som visar på ett nytt kapitel i förbundets verksamhet. Tillsammans bildar de fyra olika figurerna i logon en helhet som beskriver Förbundsarenans verksamhet.

Text: Julia Hemgård

Organisationen har utvecklats och förändrats sedan den grundades 1961. Därmed har det även funnits ett behov att byta namn till något som bättre motsvarar förbundets verksamhet – att stöda de svenska förbunden i Finland och agera förbundens förbund.

Den nya logon är designad av ålänningen Ida Dimic. Ida har i sitt skapande försökt utgå från det hon ser som Förbundsarenans värderingar, målsättningar och vision. De fyra figurerna, eller byggklossar som Ida kallar dem, symboliserar var för sig olika värderingar, som Ida uppfattar att Förbundsarenan står för.

Det röda timglaset symboliserar stabilitet, vilket syftar på förbundets kontinuerligt goda ställning och varaktighet som aktör i civilsamhället.

Den gröna stjärnfiguren betecknar hållbarhet och symboliserar Förbundsarenans förmåga att agera medvetet och i enlighet med omvärldens och samhällets behov.

De mörkblåa pelarna symboliserar kunskap, och avser Förbundsarenans avsikt att bidra med verksamhet som tillger kunskap och nya insikter till medlemsförbunden.

Den ljusblåa cirkeln står i sin tur för gemenskap och samarbete. Figuren symboliserar Förbundsarenans vilja att öka samarbete inom förbundsvärlden och fungera som en gemensam plattform för förbunden.

Tillsammans bildar de fyra olika figurerna en enhetlig helhet som beskriver Förbundsarenans verksamhet. Den nya grafiska profilen har även en ny uppdaterad färgskala. Ida motiverar valet av färgskala som piggt och modernt, samtidigt som färgerna reflekterar organisationens mogna och jordnära ställning.

Ida Dimic har gjort Förbundsarenans logo

Bred betydelse- brett engagemang

Svenska studieförbundet byter namn till Förbundsarenan. I samband med namnbytet har våra förbundsmedlemmar visat stort engagemang och uppskattning. Tack - vi är starkare tillsammans!

Är du en tillitsgenerator?

INGÅNGEN. Vaknade du i morse och tänkte hurra – idag är du en som bygger tillit i samhället? Inte jag heller, men frågan som ställdes av forskare Ola Segnestam Larsson på Styrelsedagarna 2019 borde alla i förbundsvärlden tänka på ibland.

Förbundens förtroendevalda i fokus

INGÅNGEN. De finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna leds av styrelser, som består av förtroendevalda. Enligt en grov uppskattning är det drygt 500 personer som ägnar sig åt strategiskt ledarskap och därmed utvecklar civilsamhället.

Studieförbundet är de finlandssvenska förbunden

INGÅNGEN. Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan och beskrivs ofta som de finlandssvenska förbundens eget förbund. Nyttan och effekten av verksamheten syns i Svenskfinland bland annat genom stärkt yrkesidentitet, skriver verksamhetsledare Mari Pennanen.

”Nätverksträffar tar lite av arbetstiden men ger mycket av inspiration”

INGÅNGEN. En viktig del av vår verksamhet är nätverk. Vi erbjuder anställda inom de finlandssvenska förbunden möjlighet till erfarenhetsutbyte och referensstöd genom nätverk. Verksamhetsledare Mari Pennanen funderar på effekterna av nätverkandet.

Slipade förbund blir starkare tillsammans

INGÅNGEN. Visst känner du ju ”alla” som jobbar inom de andra förbunden? Du vet redan vem du ska ringa till för kollegialt stöd i olika frågor? På förbundsfrukostarna i Vasa och i Åbo blev Svenska studieförbundets verksamhetsledare Mari Pennanen igen påmind om att nej, vi känner inte alla varandra.

Kortsiktigt gå förbi förbunden

INGÅNGEN. Ibland verkar det anses att ”mannen på gatan” är en bättre representant för en grupp än någon som representerar en etablerad organisation. Kortsiktigt att nonchalera förbundens samlade erfarenhet, tycker Studieförbundets verksamhetsledare Mari Pennanen.

Glad ända ner i magen efter givande höstmöte

INGÅNGEN. En lång föredragningslista, ordförandes mötesklubba och noggranna procedurer på ett formellt och stadgeenligt höstmöte. Stunden då Svenska studieförbundets höstmöte avslutades var verksamhetsledare Mari Pennanen lättad, men framförallt glad.